Uppdatering och utökning av El, Tele och TV och sånt

Bygget går framåt i bra takt. Plattan och huset har torkat fint. Invändigt håller snickaren, som jag förövrigt är mycket nöjd med, på att klä väggar och tak i den takt som tillåts av elinstallatören. Elinstallatören, som jag också är mycket nöjd med, var med på noterna då jag önskade utökning av Tele och TV och annat. Jag installerar ett stjärnnät med 2 uttag i varje rum samt TV-uttag i varje rum. Elstandarden var ganska bra som den var och där behövdes endast utökas med några spottar samt några uttag. Har även försökt tänka på saker som rör för högtalarsladd, HDMI till platt-TV och sånt. Det är en del att tänka på om man vill undvika missa något. Svårt att dra rör i efterhand.

Har också äntligen fått en hyfsat rimlig offert för inkoppling till Televerkets nät. Funderade både en och två gånger över om vi verkligen behövde något trådbundet överhuvudtaget. Kom dock fram till att det var lika bra. Teoretiskt sett skulle man kunna köra hemnummer i mobilen, trådlöst mobilinternet i router och ja OK antenn med Boxer i vanlig koax då. Valde dock den gamla hederliga lösningen med telesladd in i huset. Egentligen bara därför att jag på sikt vill dra in fiber i huset och då i befintlig kanalisation för tele. Vem vet kanske jag då säger upp televerket.

Vi har fått inflyttningsdatum till innan midsommar och vi längtar till att fdå å flytta in i vårt fina Dalarö från A-hus. A-hus sköter sig bra och jag har haft turen att få duktiga hantverkare. Försöker dock ändå hålla ett öga på bygget även om det egentligen skall vara nyckelfärdigt. Även den bäste kan missa ett och annat.

Nu skall elen göras klar och sedan skall väggarna gipsas och golvet slipas, man börjar kunna skönja hur rummen kommer bli...

Kommentarer
Postat av: . Mia,Torgny

Hej , vilket fint hus ni bygger,Vi körde förbi när vi var sist i Torslanda vid jul .Vi har utgått från Dalarö ochså men ritat om det lite . Det skulle vara kul att titta på det i verkligeten nästa gång vi kommer till Torslanda igen. Skriv gärna omn det är ok att vi hör av oss. Vi håller på att sälja vårt eget innan vi vågar trycka på startknappen.

2011-01-05 @ 21:07:54
Postat av: Daniel

Hej!



Fint hus ni har!!



Jag undrar hur du gjorde med högtalardelen? Drog du fram sladdar till varje hörn av rummet och sedan ut där tv:en står?



Tacksam för svar!



/Daniel

2011-03-02 @ 08:54:07
URL: http://www.vibyggerhus.se/bygger-brantevik/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0